Żłobki i kluby dziecięce

REJESTR ŻŁOBKÓW I KLUBÓW DZIECIĘCYCH

Informacja na temat wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych z terenu Gminy Stalowa Wola.

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Wniosek o wpis do rejestru składa się w systemie elektronicznym na portalu https://empatia.mpips.gov.pl/ na formularzu RKZ-1 pn. Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów.

W celu uzyskania dostępu do ww. systemu elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:

  1. założyć profil zaufany lub podpis elektroniczny; informacje dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany;
  2. założyć konto na Platformie Informacyjno-Usługowej Emp@tia, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://www.mpips.gov.pl

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne;
  • osoby fizyczne;
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Godziny przyjmowania klientów:

W godzinach działania systemu elektronicznego na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/

Informacje można uzyskać pod nr telefonu:

  • Wydział Edukacji i Zdrowia tel. (15) 643 – 34 – 77

Uwagi:

Obligatoryjne wymogi dla lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy:

  1. dla żłobka:
    1. decyzja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Stalowej Woli potwierdzająca spełnianie wymagań przeciwpożarowych;
    2. decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Stalowej Woli potwierdzająca spełnianie wymagań sanitarno-lokalowych;
  2. dla klubu dziecięcego:
    1. decyzja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Stalowej Woli potwierdzająca spełnianie wymagań przeciwpożarowych;
  1. pozytywna opinia Prezydenta Miasta Stalowej Woli, określająca
    w szczególności maksymalną liczbę miejsc w klubie dziecięcym.

Wydanie decyzji PPIS/opinii Prezydenta Miasta Stalowej Woli następuje po zakończeniu robót budowlanych i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w terminie nie wniósł sprzeciwu.

Wymagania sanitarno-lokalowe określone są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.

Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych, funkcjonujących na terenie gminy Stalowa Wola, prowadzi Prezydent Miasta Stalowej Woli i publikuje go w Biuletynie Informacji Publicznej gminy Stalowa Wola w zakładce „Edukacja i Zdrowie”.

Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Prezydent Miasta Stalowej Woli wydaje zaświadczenie o wpisie podmiotu do rejestru.

Prezydent Miasta Stalowej Woli odmawia dokonania wpisu do rejestru w przypadku, gdy:

  1. podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
  2. wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.

Wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach:

  1. złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie;
  2. nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
  3. przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym;
  4. wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
  5. uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji o zgonie podmiotu będącego osobą fizyczną;
  6. uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.

Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.

Zmiany w rejestrze W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do:

  1. wystąpienia do organu prowadzącego rejestr z wnioskiem o zmianę danych lub informacji w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w przypadku:
    1. nazwy lub imienia/nazwiska oraz siedziby lub adresu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
    2. numeru NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
    3. miejsca prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
    4. informacji o zawieszeniu prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
    5. liczby miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym;
    6. informacji, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
  2. dokonania zmian za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia w przypadku:
    1. informacji o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego;
    2. adresu poczty elektronicznej i numeru telefonu żłobka lub klubu dziecięcego;
    3. liczby dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego;
    4. wysokości opłat w żłobku lub klubie dziecięcym.

Po dokonaniu zmian w rejestrze organ wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie uwzględniające te zmiany.

Opłaty:

Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych pobierana jest w wysokości               200,00 zł (słownie: dwieście zł 00/100).

Wpłat można dokonywać:

  • na rachunek bankowy gminy Stalowa Wola: PKO BANK POLSKI S.A. nr konta:

06 1020 4913 0000 9202 0117 4630

W tytule opłaty należy wskazać odpowiednie oznaczenie:

  • wpis do rejestru żłobka;
  • wpis do rejestru klubu dziecięcego.
    Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia kompletnej dokumentacji .

Tryb odwoławczy:

Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru lub o wykreśleniu wpisu z rejestru żłobków lub klubów dziecięcych można wnieść odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r.w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku, klubie dziecięcym, dziennego opiekuna oraz wolontariusza;
  4. Uchwała Nr X/121/11 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 20 maja 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

Wymagane wnioski i dokumenty:

Dokumenty należy składać w systemie elektronicznym na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/.

 

Kalendarz wydarzeń

czerwiec 2024

pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  • Rozwadowski Targ Sta…
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30