REJESTR ŻŁOBKÓW I KLUBÓW DZIECIĘCYCH
Informacja na temat wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych z terenu Gminy Stalowa Wola.
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wniosek o wpis do rejestru składa się w systemie elektronicznym na portalu https://empatia.mpips.gov.pl/ na formularzu RKZ-1 pn. Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów.
W celu uzyskania dostępu do ww. systemu elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:
- założyć profil zaufany lub podpis elektroniczny; informacje dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany;
- założyć konto na Platformie Informacyjno-Usługowej Emp@tia, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://www.mpips.gov.pl
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne;
- osoby fizyczne;
- osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Godziny przyjmowania klientów:
W godzinach działania systemu elektronicznego na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/
Informacje można uzyskać pod nr telefonu:
- Wydział Edukacji i Zdrowia tel. (15) 643 – 34 – 77
Uwagi:
Obligatoryjne wymogi dla lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy:
- dla żłobka:
- decyzja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Stalowej Woli potwierdzająca spełnianie wymagań przeciwpożarowych;
- decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Stalowej Woli potwierdzająca spełnianie wymagań sanitarno-lokalowych;
- dla klubu dziecięcego:
- decyzja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Stalowej Woli potwierdzająca spełnianie wymagań przeciwpożarowych;
- pozytywna opinia Prezydenta Miasta Stalowej Woli, określająca
w szczególności maksymalną liczbę miejsc w klubie dziecięcym.
Wydanie decyzji PPIS/opinii Prezydenta Miasta Stalowej Woli następuje po zakończeniu robót budowlanych i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w terminie nie wniósł sprzeciwu.
Wymagania sanitarno-lokalowe określone są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.
Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Rejestr żłobków i klubów dziecięcych, funkcjonujących na terenie gminy Stalowa Wola, prowadzi Prezydent Miasta Stalowej Woli i publikuje go w Biuletynie Informacji Publicznej gminy Stalowa Wola w zakładce „Edukacja i Zdrowie”.
Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Prezydent Miasta Stalowej Woli wydaje zaświadczenie o wpisie podmiotu do rejestru.
Prezydent Miasta Stalowej Woli odmawia dokonania wpisu do rejestru w przypadku, gdy:
- podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.
Wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach:
- złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie;
- nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym;
- wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
- uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji o zgonie podmiotu będącego osobą fizyczną;
- uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.
Zmiany w rejestrze W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do:
- wystąpienia do organu prowadzącego rejestr z wnioskiem o zmianę danych lub informacji w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w przypadku:
- nazwy lub imienia/nazwiska oraz siedziby lub adresu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
- numeru NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
- miejsca prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- informacji o zawieszeniu prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- liczby miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym;
- informacji, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
- dokonania zmian za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia w przypadku:
- informacji o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego;
- adresu poczty elektronicznej i numeru telefonu żłobka lub klubu dziecięcego;
- liczby dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego;
- wysokości opłat w żłobku lub klubie dziecięcym.
Po dokonaniu zmian w rejestrze organ wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie uwzględniające te zmiany.
Opłaty:
Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych pobierana jest w wysokości 200,00 zł (słownie: dwieście zł 00/100).
Wpłat można dokonywać:
- na rachunek bankowy gminy Stalowa Wola: PKO BANK POLSKI S.A. nr konta:
06 1020 4913 0000 9202 0117 4630
W tytule opłaty należy wskazać odpowiednie oznaczenie:
- wpis do rejestru żłobka;
- wpis do rejestru klubu dziecięcego.
Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia kompletnej dokumentacji .
Tryb odwoławczy:
Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru lub o wykreśleniu wpisu z rejestru żłobków lub klubów dziecięcych można wnieść odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r.w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku, klubie dziecięcym, dziennego opiekuna oraz wolontariusza;
- Uchwała Nr X/121/11 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 20 maja 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Wymagane wnioski i dokumenty:
Dokumenty należy składać w systemie elektronicznym na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/.